Online winkelen op de televisie geïntroduceerd door Bol.com

Nieuws

0 Reacties

Online winkelen krijgt weer een nieuwe dimensie erbij nu Bol.com een applicatie heeft ontwikkeld in samenwerking met LG Electronics om op een interactieve televisie te kunnen winkelen. Het is dan mogelijk om via de televisie door de virtuele winkel heen te wandelen en producten te kopen. De app is beschikbaar op het Smart TV Platform van LG Electronics. De applicatie geeft rechtstreeks toegang tot de winkel van Bol.com. Consumenten krijgen de gelegenheid om het eigen winkelaccount aan de applicatie op televisie te koppelen, waarna er direct gewinkeld kan worden. Als er een aankoop wordt gedaan, wordt deze achteraf pas in rekening gebracht.

De doelstelling van Bol.com is om iedereen in Nederland overal en altijd toegang te willen geven tot de winkel. Het is al mogelijk om de winkel te bereiken via de computer, laptop, tablet, e-reader, smartphone en door applicaties te gebruiken en dat wordt nu verder aangevuld met het winkelen via de eigen televisie. Het ligt in de lijn der verwachting dat er in 2013 een taal van ongeveer 1,5 miljoen televisies in Nederland worden verkocht en daarvan bestaat de helft uit zogenoemde smart televisies. Uiteraard bestaat daarvan weer een deel uit het merk LG en deze interactieve smart televisies zijn vanaf het vorige bouwjaar al geschikt om de Smart TV applicatie te gebruiken. Wie een dergelijke televisie in het bezit heeft, kan van de app Smart TV gebruikmaken om op televisie te gaan winkelen en dat zal zeker een bijzondere ervaring worden. Het winkelen op televisie kan namelijk extra veel winkelplezier opleveren.

Consument wil bezorgkosten bij online winkelen ontlopen

Nieuws

0 Reacties

De ING heeft een onderzoek uitgevoerd onder consumenten over de voordelen en nadelen van het online winkelen. Uit het onderzoek is gebleken dat het grootste deel van de consumenten de bezorgkosten graag wil ontlopen, waarbij twintig procent van de respondenten heeft laten weten de bezorgkosten als een van de belangrijkste nadelen te beschouwen. Overigens vindt twintig procent van de consumenten, dat het een nadeel is om de aankoop op het scherm goed te kunnen beoordelen.

Bij het online winkelen kan de consument soms een keuze maken tussen het laten bezorgen van het artikel en het afhalen van de bestelling op een afhaalpunt. Het onderzoek laat zien dat meer dan negentig procent van de consumenten de voorkeur geeft aan het laten bezorgen van de bestelling en dat maar vijf procent de moeite neemt om het artikel bij een afhaalpunt op te halen. Er blijkt wel bereidheid te bestaan om te betalen voor het de volgende dag thuis laten bezorgen van artikelen, want daar geeft twintig procent van de respondenten de voorkeur aan. Daarentegen wil driekwart van de consumenten graag een paar dagen wachten op de bestelling als er dan geen kosten aan verbonden zijn.

Een van de belangrijkste onderdelen van het online winkelen is volgens veertig procent van de consumenten de mogelijkheid om een vergelijking te maken. Ook het gemak van thuisbezorgen en de tijdsbesparing worden als voordelen gezien door de consumenten. Overigens doet 97 procent van de deelnemers aan het onderzoek de gewone boodschappen nog altijd het liefste in de winkel.

Betere service voor klanten van webwinkel Zalando

Nieuws

0 Reacties

De logistieke service van de webwinkel Zalando zal voor de consumenten in Nederland binnenkort sterk verbeteren. Aan het einde van het jaar 2013 zullen de in de webwinkel bestelde goederen namelijk vanuit een eigen magazijn worden geleverd. Het magazijn bevindt zich in de Duitse plaats Mönchengladbach. De countrymanager van Zalando heeft laten weten dat door dit eigen magazijn voor de consumenten in Nederland te gebruiken, de logistieke service verbeterd zal worden.

De service zal niet alleen beter worden, maar ook sneller. De consumenten in Nederland die bestellingen doen in de webwinkel Zalando kunnen dus binnenkort rekening houden met een verbeterde service. De webwinkel Zalando richt zich de komende tijd op het verbeteren van de infrastructuur, waarbij vooral het logistieke en it deel de nodige aandacht zullen krijgen.

In Erfurt bevindt zich al een fulfilment center. Dit magazijn wordt gebruikt om meer dan tachtig procent van de bestellingen uit te voeren, waarbij de producten vanuit Erfurt worden verzonden. In twee andere plaatsen in Duitsland bevinden zich magazijnen van logistieke partners in de omgeving van Berlijn. Het nieuwe verzendcentrum van webwinkel Zalando zal nog voor het nieuwe jaar begint in Mönchengladbach in gebruik worden genomen. De bestellingen zullen dan een minder lange route hoeven af te leggen om de consument afgeleverd te worden. Het magazijn in Mönchengladbach ligt bijvoorbeeld maar op vijfendertig kilometer afstand van Roermond.

Op dit moment bedraagt de wachttijd na een bestelling te hebben gedaan in de webwinkel Zalando op een gemiddelde tussen de drie en vijf dagen. Wellicht dat deze leversnelheid dus verkort wordt met de komst van het nieuwe magazijn in Mönchengladbach.

Online winkelen wordt door bijna tien miljoen Nederlanders gedaan

Nieuws

0 Reacties

Het Centraal Bureau van de Statistiek heeft gegevens naar buiten gebracht over het aantal mensen in Nederland dat online winkelt. Uit de gegevens blijkt dat bijna tien miljoen consumenten in Nederland gebruikmaakt van de mogelijkheid online te winkelen. Dat komt neer op tachtig procent van het aantal dat internet gebruikt. In 2012 heeft een aantal van 9,8 miljoen consumenten in Nederland een webwinkel bezocht en daar online een aankoop gedaan. Zeven jaar eerder kocht een aantal van 5,9 miljoen consumenten een product online. Er is dan ook sprake van een forse stijging op het gebied van online winkelen.

Het meest populair om via internet aan te schaffen zijn onder meer vakantie, reizen en accommodaties. De vakantie gerelateerde zaken worden op de voet gevolgd door kleding en artikelen in de sportbranche. Meer dan de helft van de consumenten die vorige jaar online een aankoop heeft gedaan, heeft kleding besteld. Overigens kopen vrouwen vaker kleding online en zijn mannen eerder geneigd om software en elektronica in de webshop te bestellen.

Uit de gegevens van het Centraal Bureau voor statistiek kwam verder naar voren dat ongeveer zeventig procent van de consumenten die online winkel vorig jaar alleen nieuwe artikelen online hebben besteld. Ongeveer vijfentwintig procent van de online shoppers hebben naast nieuwe producten ook tweedehands zaken online aangeschaft. Online winkelen blijft populair en de verwachting is dat er in de toekomst nog meer consumenten gebruikmaken van de gelegenheid om via internet aankopen te doen. Ook diensten worden overigens steeds vaker online afgenomen, zoals verzekeringen.

Vijf procent Nederlanders bezoekt altijd dezelfde webwinkel

Nieuws

0 Reacties

Uit het E-commerce behoeftenonderzoek 2013 deel 2, is gebleken dat vijf procent van de consumenten in Nederland altijd weer uitkomt bij dezelfde webwinkel om online een aankoop te doen. Het onderzoek is uitgevoerd het onderzoeksbureau Intomart Gfk in samenwerking met PostNL. Het grootste deel van de consumenten weet vooraf niet waar een product online gekocht zal worden. Er zijn wel een aantal factoren van invloed die de consument doen besluiten om in een bepaalde webwinkel een aankoop te doen.

Het gaat dan onder meer om de prijs, maar ook wordt er waarde gehecht aan duidelijke informatie over het product en aan de retourservice. Bijna de helft van de respondenten van het onderzoek koopt specifieke producten altijd in een webwinkel. Meer dan acht procent van de respondenten heeft laten weten altijd producten te kopen in een webshop indien deze online gekocht kunnen worden.

Uit het onderzoek blijkt dat klanten weinig loyaliteit kennen ten aanzien van de webwinkels. Er zijn steeds meer consumenten die gebruikmaken van de mogelijkheden van het online winkelen, maar slechts vijf procent keert altijd terug naar dezelfde webwinkel om producten aan te schaffen. Overigens geeft veertig procent van de respondenten aan bij diverse online winkels bestellingen te plaatsen en is eenzelfde percentage geneigd om wel vaker bij dezelfde webwinkel een product te kopen. Een van de factoren die verder belangrijk is om een product bij een webwinkel te bestellen is duidelijkheid over de afleverdatum van het product.  Daarbij gaat het niet alleen om de dag van bezorging, maar ook om het tijdstip van de bezorging.

Zeventig procent van de Nederlanders doet online aankopen

Nieuws

0 Reacties

Uit de gegevens van Eurostat blijkt dat in 2012 zeventig procent van de consumenten in Nederland online een aankoop heeft gedaan in een webwinkel. Dat is een procent meer in vergelijking met het jaar 2011. Gemiddeld ligt het percentage voor online winkelen in Europa op 45 procent in 2012 en dat percentage bedroeg in 2011 nog 43 procent. Er is verder een kleine stijging waar te nemen in het grensoverschrijdend online winkelen.

Het aantal consumenten in Nederland dat online winkelt in webwinkels van andere EU-landen is nauwelijks gestegen. In 2011 bestelde veertien procent van de Nederlandse consumenten in een product in een webwinkel in een ander EU-land en dat percentage is in 2012 gelijk gebleven. In het jaar 2010 was er sprake van een percentage van twaalf procent dat online winkelde over de grens. Het online winkelen in een ander land is het meest populair in Luxemburg, want daar is het voor zestig procent van de consumenten een normale gang van zaken.  Ook in Malta, Noorwegen en in Finland wordt er meer gebruik gemaakt van de mogelijkheden om grensoverschrijdend te winkelen in webshops.

De ambitie voor het cross-border shoppen volgens het plan dat in de Digitale Agenda van de Eurocommissaris N. Kroes is opgenomen is voor 2015 op twintig procent gesteld, maar aangezien het tempo van de groei te laag ligt, is het twijfelachtig of het doel gehaald kan worden. De populariteit van het online winkelen in andere landen van de Europese Unie zal dus dit jaar en het komende jaar nog fors verder moeten toenemen.

Afhalen bij online gekochte boeken populair bij Primera

Nieuws

0 Reacties

Enkele maanden geleden is Primera gestart met de verkoop van boeken via de website Primera.nl. Het online bestellen van boeken is een groot succes geworden en gebleken is dat de meerderheid van de consumenten ervoor kiest om het bestelde boek persoonlijk af te halen in de winkel. Er worden nu al ongeveer tachtigduizend titels van boeken online aangeboden. De consument kan ervoor kiezen om het boek thuis te laten bezorgen en dat is gratis bij een bestelling vanaf 20 euro. Het is echter ook mogelijk om de bestelde boeken gratis af te halen bij een van de winkels van Primera in de eigen omgeving. Maar liefst zestig procent van de bestellingen wordt persoonlijk afgehaald in de winkel en dat is een ruime meerderheid.

Overigens is op dit moment nog niet bekend of de consumenten die in de winkel een online besteld boek af komen halen ter plekke in de winkel ook nog extra aankopen doen. De winkelomzet is wel gestegen maar het is dus onbekend in welke mate dat te danken is aan de afhalers van boeken.

Primera maakt gebruik van een webgebaseerd kassasysteem en biedt opties om in de toekomst ook persoonlijke gerichte aanbiedingen te kunnen doen. De basis daarvoor ligt tevens in het nieuwe loyalty systeem. De aandacht zal nu eerst gericht worden op het optimaliseren van de systemen en de mobiele mogelijkheden, waarna onderzocht zal worden op welke wijze de webwinkel in de winkels zelf geïntegreerd kunnen worden. Verder zal de winkelketen zich gaan richten op het uitbreiden van de categorieën om aan nog meer wensen van de consumenten tegemoet te komen.

Webwinkels niet altijd zorgvuldig met toepassing retourregels

Nieuws

0 Reacties

De Consumentenbond heeft een steekproef gehouden onder webwinkels en daaruit is naar voren gekomen dat een deel van de webwinkeliers het niet zo nauw neemt met de regels voor retourzendingen. Zo blijkt dat vijfentwintig procent van de webshops het aankoopbedrag te laat terugbetaalt aan de consument en ongeveer vijftig procent van de online winkeliers betaalt de verzendkosten niet terug.

Tijdens de steekproef werden er ongeveer 270 producten besteld bij meer dan honderd verschillende webwinkels. Na ontvangst van de bestellingen werden de producten direct weer geretourneerd. Aan de hand van deze actie kon worden vastgesteld dat een deel van de webshops niet aan de verplichtingen voor retourzendingen voldeed, zoals deze zijn vastgelegd in de wet Koop op Afstand. Het te laat terugbetalen van de kosten en het niet terugbetalen van de verzendkosten kwam vaak voor, maar er waren ook webshops die in de fout gingen met de gehanteerde algemene voorwaarden. In plaats van dat er geld werd teruggestort naar de consument werd er bijvoorbeeld een vervangende tegoedbon verstrekt.

Indien een consument een online aankoop doet, dan geldt er een wettelijke bedenktijd van zeven dagen met het recht het geld terug te ontvangen. Ook de verzendkosten moeten worden terugbetaald als de bestelling retour wordt gezonden. Overigens is de consument zelf wel eventueel kosten kwijt aan het retourneren van het product tenzij deze service door de webwinkelier gratis wordt aangeboden. De meeste webwinkels zijn op de hoogte van de regels, maar er worden vaak smoesjes gebruikt, waarna pas na lang aandringen van de consument voldaan wordt aan het verzoek van terugbetaling van de bestelling en verzendkosten.

Coolblue is wederom tot beste webwinkel van het jaar uitgeroepen

Nieuws

0 Reacties

Tijdens de uitreiking van de Thuiswinkel Awards is de webwinkel Coolblue net als een jaar eerder weer bekroond tot de beste webwinkel van het jaar. De KLM en de webwinkel Bol.com hadden wat dat betreft het nakijken. Naast de titel voor de beste webwinkel, kreeg Coolblue ook een bekroning voor het beste logistieke proces. Dat was nog niet alles, want de webwinkel werd ook beloond voor het centraal stellen van de klant. De webwinkel richt zich op de online verkoop van consumentenelektronica met een variatie aan producten.

Het tevreden maken en houden van klanten is bij het bedrijf Coolblue haast gebaseerd op een obsessieve aandacht. Het volledige logistieke proces wordt door de webwinkel zelf beheerd en aan Coolblue kunnen veel online ondernemers een voorbeeld nemen. Dat waren ongeveer de woorden van de voorzitter van de jury die tijdens de Thuiswinkels Awards een toelichting gaf op de winnaar van de titel ‘Beste webwinkel van het jaar’.

De directeur van de webwinkel is enorm trots op de awards en vindt het geweldig dat zijn vakgenoten Coolblue op deze bijzondere wijze waarderen. De webwinkel heeft het beste logistieke proces door het concept van voor drie uur in de middag bestellen met een bezorging op diezelfde dag in de avond. Overigens moeten klanten die van deze klantvriendelijke service gebruik willen maken daar wel extra voor betalen. Coolblue doet nu automatisch mee met de European E-commerce Award die gehouden wordt op 5 juni in Barcelona om het daar op te nemen tegen online winkels uit andere Europese landen.

Ikea opent webwinkel in Nederland

Nieuws

0 Reacties

Ikea gaat een webwinkel voor consumenten openen in Nederland, zodat er niet alleen inspiratie kan worden opgedaan, maar ook op elk gewenst moment bestellingen geplaatst kunnen worden. Het is nu voor consumenten wel mogelijk om van de verzamel- en transportservice gebruik te maken, maar de consument moet dan altijd nog eerst naar een fysieke vestiging van Ikea. Met het openen van de webwinkel door Ikea wordt de consument nog meer gemak geboden.

In de tweede helft van 2013 zal de webwinkel van Ikea worden geopend en kunnen consumenten online shoppen. Er zal veel reclame worden gemaakt voor de opening van de webwinkel door in te zetten op sociale media. Het is straks mogelijk om online artikelen te bestellen met een aanbod van bijna zesduizend producten. Op dit moment is nog niet duidelijk, wat de online productcategorieën worden. Wel is duidelijk dat online straks de helft van het assortiment beschikbaar komt dat nu in fysieke vestigingen wordt aangeboden. Ook is al bekend dat de onderdelen van de meubelsystemen zeker worden aangeboden, zodat de consument de gelegenheid krijgt tot uitbreiding.

De fysieke vestigingen van Ikea blijven uiteraard bestaan om de consumenten de mogelijkheid te bieden de artikelen in het echt te bekijken. Het openen van een webwinkel is een extra service in de richting van de consument, die de voorkeur geeft aan het digitaal winkelen. Zo is er eerder ook al een app gelanceerd, waarmee gecontroleerd kan worden of een artikel op voorraad is en met de mogelijkheid een boodschappenlijst in te voeren.

Page 1 of 31 2 3